"مهندسی مکانیک در طراحی جامدات"

دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان

.::سلام::. :: به وبلاگ مهندسی مکانیک خوش آمدید:: ::امیدواریم که دقایق زیبایی را در این وبلاگ سپری کنید:: ::هرگونه نظر و پیشنهاد خود را از طریق قسمت " نظر بدهید" با ما در میان بگذارید:: ::نظر شما = امید بیشتر ما به آینده:: ::اطلاعات جدید خود را به ما اطلاع دهید تا در وبلاگ ثبت و درج گردد:: ::جهت دریافت چارت درسی مهندسی مکانیک در طراحی جامدات به بخش چارت درسی مراجعه کنید:: ::برای مشاهده ی عکس های مرتبط با وبلاگ،به بخش گالری تصاویر وبلاگ مراجعه کنید::

لوگوی ابتکاری و انحصاری وبلاگ

 

معرفی رشته مکانیک

چارت درسی

ارشد و دکتری

اخبار

نوآوری ها

کتاب های مورد نیاز

نرم افزارهای معروف

گالری تصاویر

مقاله

سوگند نامه مهندسی

معرفی مهندسی مکانیک:

"تاریخ مهندسی با مکانیک آغاز می شود"   

   

مهندسی مکانیک شاخه‌ای از مهندسی است که با طراحی، ساخت و راه‌اندازی دستگاه‌ها و ماشین‌ها سروکار دارد. همچنین این در رشته در ارتباط نزدیک با ماشینهایی است که کارهای متنوع بسیار و یا تبدیل انرژی‌های مختلف نظیر انرژی خورشید، انرژی هسته‌ای و انرژی شیمیایی را به انرژی حرکتی انجام می‌دهند. مهندسی مکانیک نقش بسزایی در بالا بردن امنیت زندگی، بهبود کیفیت کلی زندگی، و نیز ایجاد شور و نشاط اقتصادی ایفا می‌کند. مهندسی مکانیک در نقش زمینه‌ای برای سایر علوم فیزیکی می‌باشد. به جرئت می‌توان گفت که مهندسی مکانیک گسترده‌ترین رشتهٔ مهندسی از نظر دامنهٔ فعالیت‌ها و کاربردها است....

برای مشاهده ی تمامی مطالب بر روی "ادامه مطلب" کلیک کنید.

مقاله ها:

در این بخش سعی شده مقاله های گوناگون از سایت ها و وبلاگ های مختلف در خصوص مهندسی مکانیک آورده شود.

"شما هم میتوانید مقاله های خود را در وبلاگ قرار دهید"

معرفي مهندسان مكانيك ايراني برجسته در عصر حاضر:

در این قسمت با مهندسان و افتخار آفرینان مکانیک که در اقصی نقاط جهان برای کشور عزیزمان و علم مکانیک  افتخار آفرینی کردند آشنا می شوید.

واژگان و اصطلاحات مهندسی مکانیک :
 

F

E

D

C

B

A

L

K

J

I

H

G

R

Q

P

O

N

M

X

W

V

U

T

S

Z

Y

 

چارت درسی مهندسی مکانیک (طراحی جامدات) :

در این قسمت جدول دروس دوره کارشناسی رشته مهندسی مکانیک در گرایش طراحی جامدات و حرارت وسیالات برای استفاده دانشجویان عزیز آورده شده است. برای دیدن آن روی لینک های پایین کلیک کنید.

"مهندسی مکانیک - طراحی جامدات"

"مهندسی مکانیک - حرارت و سیالات"

  

گالری تصاویر :

"در حال ساخت میباشد"

  

مکانیک درفرهنگ و تمدن اسلامی :

دانش مکانیک نزد مسلمانان "علم الحیل" خوانده می شد.علم حیل،دانش یا شناخت ابزارهای شگرد سازی در اصطلاح پشتیبانی بود که بر اساس آن، معرف آشنایی با انواع وسایلی بود که هر یک کاری انجام می دادند....

اهداف وبلاگ:

هدف از وبلاگ مهندسی مکانیک آشنایی دانش آموزان رشته ریاضی برای انتخاب رشته ی مورد علاقه ی خود و همچنین آشنایی آنها با رشته مهندسی مکانیک به عنوان رشته ی دانشگاهی در آینده نه چندان دور خود.

هدف اصلی این وبلاگ معرفی هرچه بهتر مهندسی مکانیک برای دانشجویان این رشته است.در این وبلاگ سعی شده است هرآنچه یک دانشجوی مهندس مکانیک نیاز دارد آورده شود.

 "امیدوارم که نیاز شما را تا حدی برطرف کند"

 
.:: جملات زیبا از نویسندگان بزرگ و دانشمندان ::. هیچ چیز را نمی توان به کسی یاد داد اما می توان به او کمک کرد تا پاسخ ها را ازدرون خود بیابد::. با زمان قرار زندگی مسالمت آمیز گزاشته ام که نه او مرا دنبال کند و نه من از او فرار کنم سرانجام به هم خواهیم رسید ::. ایمان داشته باش که کوچکترین محبت ها از ضعیف ترین حافظه ها پاک نمی شود ::.هرگاه در زندگی به یک در بزرگ که یک قفل بزرگ هم دارد رسیدی نترس و ناامید نشو زیرا اگر قرار بود در،باز نشود جای آن یک دیوار می گذاشتند ::. مبارزه است که قدرت می آورد ::. بیشتر کسانی موفق شده اند که کمتر تعریف شنیده اند ::. وقتی همه با من هم عقیده می شوند تازه احساس میکنم که اشتباه کردم ::. کار کنید تا همه غصه ها و پریشانی های خود را فراموش کنید ::.وقتی انسان دوست واقعی دارد که خودش هم دوست واقعی باشد ::. 
 
 
 
 
مهندسی مکانیک مهندسی مکانیک  مهندسی مکانیک  مهندسی مکانیک مهندسی مکانیک مهندسی مکانیک مهندسی مکانیک مهندسی مکانیک مهندسی مکانیک مهندسی مکانیک مهندسی مکانیک مهندسی مکانیک مهندسی مکانیک مهندسی مکانیک مهندسی مکانیک مهندسی مکانیک مهندسی مکانیک مهندسی مکانیک مهندسی مکانیک مهندسی مکانیک رمهندسی مکانیک مهندسی مکانیک مهندسی مکانیک مهندسی مکانیک مهندسی مکانیک مهندسی مکانیک مهندسی مکانیک
+ نوشته شده در  دوشنبه پنجم بهمن 1388ساعت 17:23  توسط   | 

A

A

پارسی :

English :

آرگومان

Argumant

آلگوریتم

Algorithm

پایداری مجانبی

Asymptotically stable

خود ارتباطی

Autocorrelation

جاذب

Absorber

تقویت کننده

Amplifier

تقریبی

Approximate

تقریب

Approximation

تحلیلی

Analytic

تحلیل

Analysis

دامنه

Amplitude

دقت

Accuracy

دل خواه

Arbitrary

رشته

Array

زاویه ای

Angular

اندازه حرکت زاویه ای

Angular momentum

بسامد زاویه ای

Angular frequency

جا به جایی زاویه ای

Angular displacement

همانند سازی

Analogy

شتاب

Acceleration

شتاب سنج

Accelerometer

عنصر مساحت

Area element

نامتقارن

Antisymmetric

نامتناوب

Aperiodic

قدرمطلق

Absolute value

ماتریس الحاقی

Adjoint matrix

میانگین ، متوسط

Average

نامتقارن

Asymetric

سطح کیفیت قابل قبول

Acceptable Quality level (AQL)

نمونه‌گیری پذیرش

Acceptance Sampling

هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت

Acceptance Sampling

شیب هزینه فعالیت

Activity Cost Slope

نمایش فعالیت به صورت گره

(Activity On Node (AON

نمودار ارتباطات فعالیت

Activity relationship diagram

زمان مجازی فعالیت

Activity Slack Time

هزینه واقعی

Actual cost

هزینه واقعی کار انجام شده

tual Cost of Work Performed

تکنولوژی تولید پیشرفته

(Advanced Manufacturing Technology (AMT

برنامه‌ریزی تجمیعی

Aggregate Planning (AP)

تولید چابک

Agile Production

تخصیص منابع

Allocation of resource

زمان بیکاری مجاز

Allowance time

تجزیه و تحلیل برنامه‌ریزی

Analysis of planning

سیستم پاداش

Appraisal System

هوش مصنوعی

Artificial Intelligence (AI)

متغیر مصنوعی

Artificial variable

مساله تخصیص

Artificial variable

وسایط نقلیه هدایت شده اتوماتیک

Automated Guided Vehicles (AGVs)

برنامه طراحی استقرار اتوماتیک

Automated Layout Design Program

سیستم ذخیره‌سازی و بازیافت اتوماتیک

Automated Storage & Retrieval System (AS/RS)

خودکارسازی

Automation

موجودی متوسط

Average inventory

میانگین کیفیت محصولات خارج‌شده

Average Outgoing Quality (AOQ)

مرز میانگین کیفیت محصولات خارج‌شده

Average Outgoing Quality Limit (AOQL)

متوسط تعداد کل مورد بازرسی

Average Total Inspection (ATI

بازتاب بسامدی

Aliasing

سیستم ترمز ضد قفل

ABS (anti lock brake system)

كيسه هوا

Air bag

صافي هوا

AIR cleaner

فيلتر هوا

AIR Filter element

آچار آلن

Allen key

انبر سوسماری

Aligator clip

دينام

Alternator

آمپر

AMP(Ampere)

موم عايق(غير هوازي)

Anaerobic sealer

ضد يخ

Anti freeze

ماده  ضد جوش خوردگی

Antiseize compound

فیبر نسوز

Asbestos

محور ( اكسل)

Axel

+ نوشته شده در  یکشنبه چهارم بهمن 1388ساعت 18:8  توسط رضا طاهری  | 

B

B

پارسی

English

+ نوشته شده در  یکشنبه چهارم بهمن 1388ساعت 10:31  توسط رضا طاهری  | 

"هوالحق"

"جدول دروس دوره کارشناسی رشته مهندسی مکانیک-حرارت وسیالات"

 

دروس عمومی(۲۱ واحد):

کد

نام درس

واحد

۲۱

معارف اسلامی۱

  ۲

۲۲

معارف اسلامی۲

  ۲

۲۳

اخلاق و تربیت اسلامی

  ۲

۲۴

انقلاب اسلامی و ریشه های آن

  ۲

۲۵

تاریخ اسلام

  ۲

۲۶

متون اسلامی

  ۲

۳۳

فارسی عمومی

  ۳

۱۵

زبان خارجی

  ۳

۰۹

تربیت بدنی۱

  ۱

۱۰

تربیت بدنی۲

  ۱

۴۳

تنظیم خانواده

  ۱

دروس علوم پایه(۲۵ واحد):

کد

نام درس

واحد

پیشنیاز

۰۱

ریاضی۱

  ۳

ندارد

۰۲

ریاضی۲

  ۳

ریاضی۱

۰۳

معادلات دیفرانسیل

  ۳

ریاضی۱

۰۶

برنامه نویسی کامپیوتر

  ۳

سال دوم یا بالاتر

۰۷

محاسبات عددی

  ۲

برنامه نویسی کامپیوتر

۱۰

فیزیک۱

  ۳

ریاضی۱ یا همزمان

۱۱

فیزیک۲

  ۳

فیزیک۱

۱ـ۱۰

آزفیزیک۱

  ۱

فیزیک۱یا همزمان

۱ـ۱۱

آزفیزیک۲

  ۱

فیزیک۲یا همزمان

۱۳

شیمی عمومی

  ۳

ندارد

دروس تخصصی و کارآموزی و کارگاه(۸ واحد):

کد

نام درس

واحد

پیشنیاز

۹۱

پروژه تخصصی

  ۳

بعد از سال سوم

۹۳

کارگاه جوشکاری و ورقکاری

  ۱

ندارد

۹۶

کارگاه اتومکانیک

  ۱

سال سوم و بعد

۹۵

کارگاه ماشین و ابزار و ابزارسازی

  ۱

سال دوم به بعد

۱ـ۹۲

کارآموزی۱

  ۱

پس از گذراندن۷۰ واحد

۲ـ۹۲

کارآموزی۲

  ۱

پس از گذراندن۱۰۰ واحد

دروس اصلی(۶۱ واحد):

کد

نام درس

واحد

پیشنیاز

۲۱

ریاضی مهندسی

  ۳

ریاضی۲ و معادلات

۲۳

مبانی مهندسی برق۱

  ۳

فیزیک۲

۲۴

مبانی مهندسی برق۲

  ۳

مبانی برق۱

۱ـ۲۴

آزمبانی برق

  ۱

مبانی برق۲ یا همزمان

۲۸

نقشه کشی صنعتی۱

  ۲

ندارد

۳۱

استاتیک

  ۳

ریاضی۱ و فیزیک۱

۳۲

دینامیک

  ۴

استاتیک و معادلات یا همزمان

۳۳

مقاومت مصالح۱

  ۳

استاتیک

۳۷

علم مواد

  ۳

شیمی عمومی

۴۱

ترمودینامیک۱

  ۳

فیزیک۱ و معادلات یا همزمان

۴۲

ترمودینامیک۲

  ۳

ترمودینامیک۱ و مکانیک سیالات۱

۱ـ۴۲

آز ترمودینامیک

  ۱

ترمودینامیک۲  یا همزمان

۴۳

مکانیک سیالات۱

  ۳

معادلات و دینامیک و ترمودینامیک۱ یا همزمان

۴۴

مکانیک سیالات۲

  ۳

مکانیک سیالات۱

۱ـ۴۴

آز مکانیک سیالات

  ۱

مکانیک سیالات۲ یا همزمان

۴۵

طراحی اجزا ۱

  ۳

دینامیک و مقاومت مصالح۱

۴۶

طراحی اجزا ۲

  ۳

طراحی اجزا ۱

۴۷

مقاومت مصالح۲

  ۲

مقاومت مصالح۱

۱ـ۴۷

آزمقاومت مصالح

  ۱

مقاومت مصالح۲

۴۸

انتقال حرارت۱

  ۳

 ترمودینامیک۲ و سیالات ۲ یا همزمان

۴۹

دینامیک ماشین

  ۳

دینامیک

۵۱

ارتعاشات مکانیکی

  ۳

ریاضی مهندسی و دینامیک

۱ـ۴۹

آز دینامیک و ارتعاشات

  ۱

دینامیک ماشین و ارتعاشات مکانیکی

۵۳

کنترل مکانیکی

  ۳

ارتعاشات مکانیکی یا همزمان

 
دروس تخصصی انتخابی( ۲۱ واحد):

کد

نام درس

واحد

پیشنیاز

۶۱

زبان تخصصی

  ۲

سال سوم یا بالاتر

۷۲

توربو ماشین

  ۳

ترمودینامیک۲ و سیالات

۶۶

موتورهای احتراق داخلی

  ۳

ترمودینامیک۲

۱ـ۴۸

آز انتقال حرارت

  ۱

انتقال حرارت۱

۷۴

نیروگاهها

  ۳

ترمودینامیک۲ و سیالات ۲ و انتقال حرارت۱

۶۴

حرارت مرکزی و تهویه مطبوع۱

  ۳

ترمودینامیک۲ و سیالات ۲ و انتقال حرارت۱

۶۸

انتقال حرارت۲

  ۲

انتقال حرارت۱

۶۲

سوخت و احتراق

  ۲

ترمودینامیک۲

۷۰

طراحی مبدلهای حرارتی

  ۳

انتقال حرارت۲ یا همزمان

۷۸

سیستمهای انتقال آب

  ۳

سیالات ۲

۸۰

طراحی سیستمهای تبرید و سردخانه

  ۳

ترمودینامیک۲ و انتقال حرارت۱

۸۱

کنترل آلودگی محیط زیست

  ۲

مکانیک سیالات۲

۵۴

دینامیک گازها

  ۳

ترمودینامیک۲ و سیالات ۲

۵۶

 سیستمهای اندازه گیری

  ۲

کنترل اتوماتیک

دروس اختیاری (۵ واحد):

کد

نام درس

واحد

پیشنیاز

۸۸

طراحی موتورهای احتراق داخلی

  ۳

۴۵ و ۶۶ و ۴۹

۸۴

تولید بخار

  ۲

۴۲ و ۴۸

۹۰

توربین گاز و موتور جت

  ۳

۴۸ و ۴۲

۸۶

حرارت مرکزی و  تهویه مطبوع۲

  ۲

۶۴

۱ـ۷۶

آز تاسیسات حرارتی و برودتی

  ۱

۶۴

۹۸

ماشین های آبی

  ۳

۷۲

۵۸

یاتاقان و روغنکاری

  ۲

۴۴

۹۴

مدیریت و اقتصاد صنعتی

  ۲

سال سوم یا بالاتر

۵۲

روشهای تولید و کارگاه

  ۳

علم مواد

۲۹

نقشه کشی صنعتی۲

  ۲

۲۸

۱ـ۱۳

آز شیمی

  ۱

۱۳

۱ـ۶۶

آزماشین های حرارتی

  ۱

۶۶ یا همزمان

۹۷

کرگاه ریخته گری

  ۱

ندارد

۷۵

دینامیک سیالات محاسباتی

  ۳

مکانیک سیالات۲ و محاسبات عددی

۸۳

 طراحی به کمک کامپیوتر

  ۳

طراحی اجزا ۲ و مکانیک سیالات۲ و محاسبات عددی

+ نوشته شده در  شنبه سوم بهمن 1388ساعت 23:11  توسط رضا طاهری  | 

مهندسی مکانیک شاخه‌ای از مهندسی است که با طراحی، ساخت و راه‌اندازی دستگاه‌ها و ماشین‌ها سروکار دارد. همچنین این در رشته در ارتباط نزدیک با ماشینهایی است که کارهای متنوع بسیار و یا تبدیل انرژی‌های مختلف نظیر انرژی خورشید، انرژی هسته‌ای و انرژی شیمیایی را به انرژی حرکتی انجام می‌دهند. مهندسی مکانیک نقش بسزایی در بالا بردن امنیت زندگی، بهبود کیفیت کلی زندگی، و نیز ایجاد شور و نشاط اقتصادی ایفا می‌کند. مهندسی مکانیک در نقش زمینه‌ای برای سایر علوم فیزیکی می‌باشد. به جرئت می‌توان گفت که مهندسی مکانیک گسترده‌ترین رشتهٔ مهندسی از نظر دامنهٔ فعالیت‌ها و کاربردها است.

مهندسان مکانیک، اصول اساسی نیرو، انرژی، حرکت و گرما را به کار برده و با دانش تخصصی خود، سیستم‌های مکانیکی و دستگاه‌ها و فرآیندهای گرمایی را طراحی کرده و می‌سازند. مهندسان مکانیک، گسترهٔ وسیعی از دستگاه‌ها، فرآورده‌ها و فرآیندها را تولید می‌کنند؛ به عنوان نمونه:
موتورها و سیستم‌های کنترل خودرو و هواپیما، نیروگاه‌های الکتریکی، دستگاه‌های پزشکی، اجزا و قطعه‌های گوناگون از موتورهای با ابعاد میکروسکوپی گرفته تا چرخ‌دنده‌های غول‌آسا، فناوری لیزر، طراحی و ساخت به کمک رایانه، ماشینی کردن یا خودکارسازی (اتوماسیون) و روباتیک، انواع گوناگونی از فرآورده‌های مصرفی از دستگاه‌های تهویهٔ مطبوع گرفته تا رایانه‌های شخصی و تجهیزات ورزشی، ماشین‌ها و دستگاه‌هایی که هر یک از فرآورده‌های بالا را به صورت انبوه تولید می‌کنند.

می‌توان گفت تقریباً همهٔ جنبه‌های زندگی، در ارتباط با مهندسی مکانیک هستند. هر چیزی که حرکت کند یا انرژی مصرف نماید، احتمالاً یک مهندس مکانیک در طراحی یا ساخت آن نقش داشته است.

چرخ دنده

مهندسان مکانیک معروف:

چند تن از مهندسان مکانیک معروف که پیش از این می‌زیسته‌اند، عبارت‌اند از:

  1. کارل (فردریش) بنز (۱۸۴۴-۱۹۲۹): مخترع موتور های دیزلی و بنیان گذار موتور های احتراق داخلی ( هم دوره با دایملر و می باخ)و سازنده اولین خودروی تجاری ، مبدع پدال گاز در خودرو و سیستم جرقه زنی با استفاده از شمع و باتری، مخترع کلاچ و مکانیزم تعویض دنده ، کاربراتور و رادیاتور نیز از اختراعات اوست.
  2. گوتلیب ویلهلم دایملر (۱۸۳۴-۱۹۰۰): مهندس و طراح صنعتی ، به همراه می باخ مخترع اولین موتور سیکلت (دوچرخه موتور دار)و پیشرو در گسترش موتور های احتراق داخلی، پدر بزرگ موتور های احتراق داخلی.
  3. چستر کارل‌سون (۱۹۰۶-۱۹۶۸): دستگاه زیراکس از نو‌آوری‌های اوست.
  4. ساموئل کولت (۱۸۱۴-۱۸۶۲): سازندهٔ اسلحهٔ کولت.
  5. سویچیرو هوندا (۱۹۰۶-۱۹۹۱): بنیان‌گذار شرکت معروف هوندا.
  6. آیزاک سینگر (سینجر) (۱۸۱۱-۱۸۷۵): سازندهٔ نخستین چرخ خیاطی خانگی.
  7. آلفرد برنارد نوبل: پایه‌گذار اندیشهٔ جایزهٔ نوبل.
  8. رودولف دیزل: سازندهٔ موتورهای معروف دیزل که با گازوئیل کار می‌کنند.
  9. ویلیس کریر: مخترع تهویه مطبوع
  10. دونالد کرن:در زمینه مبدلهای حرارتی خدمات ارزنده‌ای بر جای نهاد و مولف کتاب heat exchanger design نیز می‌باشد.
  11. می باخ ویلهلم(1846-1929):مهندس و طراح صنعتی، صاحب نشان میباخ، همکاری با دایملر در ساخت موتور های احتراق داخلی و موتور های چهار زمانه،دارنده دکترای افتخاری از دانشگاه اشتوتگارت، عضو افتخاری انجمن مهندسین آلمان.
  12. نیکلاس اتو(1832-1891):مهندس ومخترع اولین موتور احتراق داخلی با بازدهی مطلوب ،تعمیم دهنده مفهوم چهار زمانه به موتورهای احتراق داخلی.
  13. جیمز وات‌: تکمیل کننده موتور بخار و پدر انقلاب صنعتی

 زمینه‌های فعالیّت در مهندسی مکانیک:

زمینه‌های فعالیّت مهندسی مکانیک به طور جامع‌تر عبارت‌اند از:

در زمینهٔ طراحی:

  1. ماشین‌ها و دستگاه‌هایی که هر نوع محصولی را ساخته و بسته‌بندی می‌کنند.
  2. تجهیزات گردنده مانند پمپ‌ها، فشرده‌سازها (کمپرسورها)، دمنده‌ها، توربوماشین‌ها (توربین‌ها و ...).
  3. موتورهای درون‌سوز
  4. مخزن‌های تحت فشار، رآکتورها، مبادله‌کن‌های گرمایی، دیگ‌های بخار
  5.  لوله‌کشی
  6. وسیله‌های نقلیه مانند خودرو، کامیون، اتوبوس، هواپیما، قطار و ...
  7. تجهیزات حمل مواد مانند تسمه‌نقّاله‌ها، روبات‌ها و ...
  8. طراحی کنترلر برای سیستمهای دینامیکی
  9. طراحی سیستم های تهویه مطبوع و گرمایش و سرمایش در ساختمان ها

در زمینهٔ تحلیل:

  1. شکست دستگاه‌ها
  2. بهبود عملکرد و قابلیّت اطمینان
  3. انتقال گرما
  4. ارتعاشات مکانیکی، آکوستیک
  5. پیزوالکتریک

در زمینهٔ آزمایش:

  1. آزمایش کیفیّت، امنیّت و قابلیّت اطمینانِ فرآورده‌ها، دستگاه‌ها و فرآیندها
  2. در زمینه فرآیندهای ساخت و تولید
  3. فرایندهای ماشینکاری سنتی
  4. فرایندهای ماشینکاری غیر سنتی
  5. فرایندهای شکل‌دهی شامل شکل‌دهی ورقی و حجمی
  6. طراحی و ساخت قالبها و قیود
  7. روشهای اتصال و جوشکاری
  8. عملیات حرارتی
  9. روشهای ریخته گری
  10. مترولوژی و سیستم‌های اندازه گیری
  11. زمینه‌های نوین
  12. فن آوری نانو
  13. سیستم های میکروالکترومکانیکی (حسگری و عملگری)
  14. سیستم های دارو رسانی در ابعاد نانو
  15. سیستم های میکرو و نانو سیالاتی
  16. نانو روباتها


همکاری با مهندسان دیگر رشته‌ها (مانند مهندسی عمران، برق، شیمی و ...) به منظور طراحی واحدهای تولیدکنندهٔ انواع گوناگون فرآورده‌ها

آینده شغلی مهندسی مکانیک:

چشم‌انداز شغلی مهندسان مکانیک، امیدبخش و بااستحکام است. برای مثال، در ایالات متحد آمریکا، رشد شغل‌ها و حرفه‌های مربوط به مهندسی مکانیک، هر سال حدود ۱۶٪ (۳۵ هزار شغل) است و انتظار می‌رود این آهنگ رشد تا سال ۲۰۰8 میلادی حفظ شود. مهندسان مکانیک از روزگاران گذشته تا به امروز، اغلب در بخش‌های صنعتی زیر نقش عمده‌ای ایفا می‌کنند:
هوا فضا، خودروسازی، واحدهای شیمیایی، فن آوری نانو، رایانه و الکترونیک، ساختمان‌سازی، انواع فرآورده‌های مصرفی، انرژی، مشاوره مهندسی و بخش‌های دولتی.
هم‌چنین صنعت پزشکی و داروسازی، فرصت‌های شغلی هیجان‌انگیزی را برای مهندسان مکانیک به وجود آورده‌اند تا نیروها و دانش‌های زیستی را در هم بیامیزند. همچنین فرصت شغلی این رشته در ایران نسبت به رشته‌های دیگر بسیار مناسب است.

 گرایشهای مهندسی مکانیک در دانشگاههای ایران :

مکانیک - حرارت و سیالات (فعالیت در زمینه ی نیروگاههای حرارتی و برودتی و پالایشگاههای نفت و... )

مکانیک - طراحی جامدات (فعالیت در طراحی ماشین آلات صنعتی و صنعت خودرو سازی و... )

مکانیک - ساخت و تولید (فعالیت در کارگاههای ابزارسازی ، جوشکاری و ساخت و تولید ماشین الات صنعتی و ...)

مکانیک - دریا ( تنها در دانشگاه صنعتی شریف از حدود 3 سال پیش تدریس میشود)

مکانیک _ تاسیسات(فعالیت در زمینه سیستم های گرمایشی و سرمایشی و تهویه مطبوع و آتش نشانی و... ساختمان ها)

مباحث اساسی در مهندسی مکانیک :

مبحث‌ها و موضوع‌های اساسی مهندسی مکانیک عبارت‌اند از:

ایستایی‌شناسی (استاتیک)

پویایی‌شناسی (دینامیک)

مکانیک ماده‌ها (مقاومت مصالح)

ترمودینامیک مهندسی

مکانیک شاره‌ها (مکانیک سیالات)

دینامیک سیّالات

انتقال گرما (انتقال حرارت)

نظریهٔ کنترل

سیستم‌های کنترل شامل:

سیستم‌های هیدرولیکی کنترل

سیستم‌های نیوماتیکی کنترل

سیستم‌های ارتعاشی کنترل

+ نوشته شده در  شنبه سوم بهمن 1388ساعت 20:48  توسط رضا طاهری  | 

چارت درسی مهندسی مکانیک (طراحی جامدات)

"هوالحق"

"جدول دروس دوره کارشناسی رشته مهندسی مکانیک-طراحی جامدات"

کد

دروس عمومی

پیشنیاز

واحدنظری

واحدعملی

۱

اندیشه اسلامی ۱

--

۲

--

۲

اندیشه اسلامی ۲

۱

۲

--

۳

آیین زندگی

--

۲

--

۴

انقلاب اسلامی ایران

--

۲

--

۵

تاریخ تحلیلی صدر اسلام

--

۲

--

۶

تفسیر موضوعی قرآن

--

۲

--

۷

فارسی

--

۳

--

۸

زبان عمومی

--

۳

--

۹

تربیت بدنی ۱

--

--

۱

۱۰

تربیت بدنی ۲

۹

--

۱

کد

دروس پایه

پیشنیاز

واحد نظری

واحد عملی

۰۱

ریاضی ۱

--

۳

--

۰۲

ریاضی ۲

۰۱

۳

--

۰۳

معادلات دیفرانسیل

۰۱

۳

--

۰۶

برنامه سازی کامپیوتر

۰۱

۳

--

۰۷

محاسبات عددی

۰۶

۳

--

۱۰

فیزیک ۱

همز.با۰۱

۳

--

۱۱

فیزیک ۲

۱۰وهمز.۰۲

۳

--

۱-۱

آز-فیزیک ۱

همز.با۱۰

--

۱

۱-۱۱

آز-فیزیک ۲

۱۱یاهمز.

--

۱

۱۳

شیمی عمومی

--

۳

--

کد

دروس اصلی

پیشنیاز

واحدنظری

واحدعملی

۲۱

ریاضی مهندسی

۰۲و۰۳

۳

--

۲۳

مبانی مهندسی برق ۱

۱۱

۳

--

۲۴

مبانی مهندسی برق ۲

۲۳

۳

--

۱-۲۴

آز-مبانی مهندسی برق

۲۴ یا همز.

--

۱

۲۸

نقشه کشی صنعتی ۱

--

۱

۱

۳۱

استاتیک

۱۰و۰۱

۳

--

۳۲

دینامیک

۳۱

۴

--

۳۳

مقاومت مصالح ۱

۳۱

۳

--

۳۷

علم مواد

۱۳

۳

--

۴۱

ترمودینامیک ۱

۰۳ و ۰۱

۳

--

۴۲

ترمودینامیک ۲

۴۳و۴۱

۳

--

۱-۴۲

آز-ترمودینامیک

۴۲ یا همز.

--

۱

۴۳

مکانیک سیالات ۱   

۳۲ و ۰۳

۳

--

۴۴

مکانیک سیالات ۲

۴۳

۳

--

۱-۴۴

آز-مکانیک سیالات

۴۴ یا همز.

--

۱

۴۵

طراحی اجزا ۱

۳۳و۳۲

۳

--

۴۶

طراحی اجزا ۲

۴۵

۳

--

۴۷

مقاومت مصالح ۲     

۳۳

۲

--

۱-۴۷

آز-مقاومت مصالح

۴۷ یا همز.

 

۱

۴۸

انتقال حرارت ۱

۴۲و۴۴یاهمز

۳

--

۴۹

دینامیک ماشین

۳۲

۳

--

۵۱

ارتعاشات مکانیکی

۲۱ و ۳۲

۳

--

۱-۴۹

آز-دینامیک و ارتعاشات

۴۹ و ۵۱

--

۱

۵۲

کنترل اتوماتیک

۵۱

۳

--

کد

دروس تخصصی انتخابی

پیشنیاز

واحدنظری

واحدعملی

۵۲

روش های تولیدوکارگاه

۳۷

۲

۱

۶۱

زبان تخصصی

از سال سوم

۲

--

۷۳

طراحی مکانیزم

۴۹

۳

--

۷۹

یاتاقان وروغنکاری

۴۴

۲

--

۶۷

مقاومت مصالح ۳

۴۷

۳

--

۸۱

روش های طراحی مهندسی

۴۶ یا همز.

۲

--

۵۹

طراحی ماشین های ابزار و تولید

۴۶ و ۷۳

۳

--

۷۱

شناخت فلزات صنعتی

۳۷

۲

--

۸۷

طراحی بدنه وشاسی خودرو

۴۵ و۵۱

۳

--

۸۳

طراحی ماشین به کمک کامپیوتر

۰۷ و۴۶

۳

--

۸۵

مکانیک مواد مرکب

۷۵ یا همز.

۳

--

۹۴

مدیریت واقتصاد مهندسی

۱۰۰واحد به بالا

۲

--

۵۴

سیستم های اندازه گیری

۵۳

۲

--

۲۹

نقشه کشی صنعتی ۲

۲۸

۱

۱

کد

پروژه تخصصی،کارآموزی وکارگاه

پیشنیاز

واحدعملی

واحدنظری

۹۱

پروژه تخصصی

بعد از سال سوم

۳

--

۹۳

کارگاه جوشکاری و ورقکاری

 

--

۱

۹۶

کارگاه اتوماتیک

از سال سوم

--

۱

۹۵

کارگاه ماشین ابزار وابزار سازی

از سال دوم

--

۱

۱-۹۲

کارآموزی ۱ (یک ماه)

پس از۷۰ واحد

--

۱

۲-۹۲

کارآموزی ۲ (یک ماه)

پس از۷۰ واحد

--

۱

کد

دروس اختیاری

پیشنیاز

واحدنظری

واحدعملی

۶۶

موتورهای احتراق داخلی

۴۲

۳

--

۷۷

طراحی ماشین های دوار

۴۲و۴۵و۴۹

۳

--

۶۹

پلاستیسیته عملی وتغییر شکل فلزات

۵۲

۳

--

۸۸

طراحی موتورهای احتراق داخلی

۴۵و۴۹و۶۶

۳

--

۱-۶۶

آز-ماشین های حرارتی

۶۶ یا همز.

--

۱

۱-۴۸

آز-انتقال حرارت

۴۸ یا همز.

--

۱

۱-۱۳

آز-شیمی عمومی

۱۳ یا همز.

--

۱

۱-۳۷

آز-علم مواد

۳۷

--

۱

۱-۵۱

آز-کنترل اتوماتیک

۵۱

--

۱

۷۵

طراحی ماشین های سنگین

--

۳

--

۹۷

کارگاه ریخته گری

--

--

۱

عمومی

۲۰ واحد

پایه

۲۵ واحد

اصلی

۶۱ واحد

تخصصی انتخابی

۲۱ واحد

اختیاری

۵  واحد

پروژه تخصصی،کارآموزی،کارگاه

۸ واحد

جمع کل واحد ها

۱۴۰ واحد

+ نوشته شده در  شنبه سوم بهمن 1388ساعت 19:2  توسط رضا طاهری  | 

مکانیک در فرهنگ و تمدن اسلامی:

 

دانش مکانیک نزد مسلمانان "علم الحیل" خوانده می شد.علم حیل،دانش یا شناخت ابزارهای شگرد سازی در اصطلاح پشتیبانی بود که بر اساس آن، معرف آشنایی با انواع وسایلی بود که هر یک کاری انجام می دادند.

هر چند برخی اندیشه هایی که در کتاب های مربوط به حیل آمده است در خاور دور وایران ریشه دارد،به یقین مهندسی اسلامی را میتوان دنباله ی سنت خاور میانه ومدیترانه دانست.مصریان ورومیان در مکانیک پیشرفت های فراوانی کرده بودند،اما سهم یونانیان از همه بیشتر بود.در دوره خلفای بزرگ عباسی در بغداد،بسیاری از آثار یونانی وگاهی سریانی به عربی ترجمه شد که از جمله کتاب پنوماتیک نوشته فیلون بیزانسی(بوزنطی) و مکانیک نوشته هرون اسکندرانی ورسالهای از ارشمیدس درباره ساعت های آبی را میتوان نام برد.

برسی وتوان مهندسان مسلمان کار ساده ای نیست،ساختن وسوار کردن وسایل به توانایی در هندسه مسطحه وحساب و اندازه گیری مساحت ها یاز داشت،هر چند سوار کردن ابزار معیار منسجمی نداشت، اما علت کامیابی مهندسان مسلمان در ساخت ابزارهای نوین،چون مجسمه ای با حرکات خودکار و فواره های مکانیکی این بود که آنها در طرح این ابزار از دانش تجربی استاتیک (ایست شناسی)استفاده می کردند و نیز می توانستند قطعات لازم را از موادی که داشتند ببرند،شکل بدهند و سوار کنند.

نخستین مهندسان عالم اسلام سه برادر به نامهای احمد و محمد و حسن،که فرزندان موسی بن شاکر، مشهور به بنو موسی،بودند.کتاب الحیل بنو موسی نخستین اثر مدون شناخته شده در زمینه مکانیک در جهان اسلام به شمار می رود.در این کتاب، یکصد دستگاه شرح داده شده اند که بیشتر آنها به صورت خودکار و با استفاده از خواص مکانیکی سیالات کار می کنند. این وسایل شامل انواع فواره های خودکار،ساعت های آبی انواع بالابرهای آب و چرخهای چاه، آفتابه های خودکار و وسایلی مانند این هستند. نکته جالب در مورد پژوهشهای این سه برادر آن است که آنان پانصد سال پیش از اروپا، وبرای نخستین بار، میل لنگ را در حوزه دانشهای فنی به کار برده اند.

 

 

+ نوشته شده در  شنبه سوم بهمن 1388ساعت 17:33  توسط رضا طاهری  | 

سوگند نامه مهندسی

سوگند نامه مهندسی

در مقام يك مهندس سوگند ياد مي‌كنم كه دانش و توانايي خود را در راه بهبود زندگي بشري مصروف داشته و در اين راه مقدس سستي و رخوت در من راه نيابد.
سوگند ياد مي‌كنم كه از علم خويش جز در راه مشروع و شرافتمندانه استفاده ننموده، زندگي و پيشه خود را با قوانين عالي بشريت منطبق سازم.
سوگند ياد مي‌كنم كه خدمت را بر درآمد، افتخار و آبروي حرفه‌ام را بر نفع شخصي ارجح داشته و منافع مردم را برتر از همه تمايلات خويش قرار دهم.
با تواضع و خشوع، از خداوند مهربان براي انجام تعهدات اخلاقيم توفيق خواسته و با ايمان به آنها به شرافتم سوگند ياد مي‌كنم.


 

THE ENGINEER`S CREED

As an Engineer, I dedicate my professional knowledge and skill to the advancement and betterment of human welfare.
I pledge:
To give the utmost of performance;
To participate in none but honest enterprise;
To live and work according to laws of man and the highest standards of professional conduct;
To place service before profit, the honor and standing of the profession before personal advantage, and the public welfare above all other considerations.
In humility and with need for divine guidance I make this pledge.

+ نوشته شده در  شنبه سوم بهمن 1388ساعت 12:34  توسط رضا طاهری 

نوآوری ها

+ نوشته شده در  شنبه سوم بهمن 1388ساعت 12:33  توسط رضا طاهری  | 

کتاب های مورد نیاز

+ نوشته شده در  شنبه سوم بهمن 1388ساعت 12:33  توسط رضا طاهری  | 

نرم افزارهای معروف

"مهم‌ترین نرم افزارهای مورد استفاده در مهندسی مکانیک"

Adams

LS-DYNA

AUTODYN

pro-engineer پرو/اینجینیر(نرم افزار طراحی قطعات)

Marc (نرم افزار تحلیل نیروها و تنشها)

Ansys نرم افزاری برای تحلیل مهندسي قطعات در تحليل هاي ديناميكي

cad نرم افزار طراحي 2d و3d

Catia(نرم افزار طراحی قطعات)

Gambit

MasterCAm (تولید به کمک کامپیوتر)

Fluent(نرمافزار تحلیل و بر رسی حرکت سیالات)

Matlab(نرم افزاری برای نوشتن برنامه و محاسبات ریاضی در مهندسی)

Mathcad

Working Model

Nastran

PATRAN

Abaqus

Solidworks (نرم افزار طراحی قطعات) PDMS

Autocad(نرم افزار طراحی قطعات)

inventor

Mechanical Desktop

Microstation

AutoPlant

Maple(نرم افزار محاسبات ریاضی و مهندسی)

CadPipe

Power shape نرم افزار مدلسازي

Power mill نرم افزار شبيه سازي توليد قطعات

PDMS

AutoPipe

AutoPlant

EES (Engineering Equation Solver)

Carrier

Aspen B-Jac

building systems

Cosmos(نرم افزار تحلیل نیروها و تنشها)

POWERMILL&POWERSHAPE

CAESAR II

+ نوشته شده در  شنبه سوم بهمن 1388ساعت 12:33  توسط رضا طاهری  | 

گالری تصاویر

 

.::جملات زیبا از نویسندگان بزرگ و دانشمندان::.هیچ چیز را نمی توان به کسی یاد داد اما می توان به او کمک کرد تا پاسخ ها را ازدرون خود بیابد::. با زمان قرار زندگی مسالمت آمیز گزاشته ام که نه او مرا دنبال کند و نه من از او فرار کنم سرانجام به هم خواهیم رسید ::. ایمان داشته باش که کوچکترین محبت ها از ضعیف ترین حافظه ها پاک نمی شود ::.هرگاه در زندگی به یک در بزرگ که یک قفل بزرگ هم دارد رسیدی نترس و ناامید نشو زیرا اگر قرار بود در،باز نشود جای آن یک دیوار می گذاشتند ::. مبارزه است که قدرت می آورد ::. بیشتر کسانی موفق شده اند که کمتر تعریف شنیده اند ::. وقتی همه با من هم عقیده می شوند تازه احساس میکنم که اشتباه کردم ::. کار کنید تا همه غصه ها و پریشانی های خود را فراموش کنید ::.وقتی انسان دوست واقعی دارد که خودش هم دوست واقعی باشد ::. 

+ نوشته شده در  شنبه سوم بهمن 1388ساعت 12:33  توسط رضا طاهری  | 

گرایش های ارشد

**مهندسی مکانیک در حال حاضر دارای هشت(۸)گرایش میباشد:

۱-ساخت تولید

۲-طراحی کاربردی

۳-تبدیل انرژی

۴-مهندسی پزشکی ـ بیو مکانیک

۵-سیستم محرکه خودرو

۶-طراحی سیستم های تعلیق،ترمز و فرمان

۷-سازه بدنه خودرو

۸-مکاترونیک

**مواد امتحانی:

۱-زبان عمومی و تخصصی

۲-ریاضیات(ریاضی عمومی ۱و۲ ، معادلات دیفرانسیل ، آمار و احتمال مهندسی)

۳-حرارت و سیالات(ترمودینامیک ، مکانیک سیالات ، انتقال حرارت)

۴-جامدات(استاتیک ، مقاومت مصالح ، طراحی اجزاء)

۵-دینامیک و ارتعاشات(دینامیک ، ارتعاشات ، دینامیک ماشین ، کنترل)

۶-ساخت و تولید(ماشین ابزار ، قالب پرس ، علم مواد ، ماشین های کنترل عددی ،ا ندازه گیری ،  تولیدمخصوص ، هیدرولیک و نیو ماتیک ، مدیریت تولید)

------------------------------------------------------------
گرایشهای دوره کارشناسی ارشد:



1- ساخت و تولید:


هدف ترتیب کارشناسانی است که با به کار بردن تکنولوژی مربوط به ابزارشناسی و ابزارسازی، ریخته‌گری، جوشکاری، فرم دادن فلزات و … کارگاه یا کارخانه‌های تولیدی آماده کار در زمینه ساخت و تولید ماشین‌آلات صنایع را طراحی کنند.


2- طراحی کاربردی:


هدف تربیت متخصصانی است که بتوانند در مراکز تولید و کارخانه‌ها اجزاء و مکانیزم‌های ماشین آلات مختلف را طراحی کنند. در این گرایش به بررسی انواع نیروها، حرکت‌ها و تأثیر آنها در اجزاء مختلف ماشین پرداخته شده و بهترین حالت قطعه مورد نظر برای تمامی آن نیروها و گشتاورها برای برداشتن بهترین کارایی در عمر مناسب طراحی می‌گردد.


3- تبدیل انرژی :


این رشته در به کار بردن علوم و تکنولوژی مربوط جهت طرح و محاسبه اجزاء سیستمهایی که اساس کار آنها مبتنی بر تبدیل انرژی انتقال حرارت و جرم است به متخصصان کارایی لازم را می‌دهد و آنها را جهت فعالیت در صنایع مختلف مکانیک در رشته حرارت و سیالات آماده می‌سازد.


4- پزشکی - بیومکانیک:

بیومکانیک در واقع کاربرد علم مکانیک در بیولوژی (زیست‌شناسی) می‌باشدو در بیومکانیک هدف درک مکانیزم سیستمهای زنده است. در مورد یک اورگانیزم هم بیومکانیک کمک به درک عملکرد طبیعی آن تخمین تغییرات در اورگانیزم و پیشنهاد روشهای مصنوعی در مورد آن می‌نماید. گرایش بیومکانیک توانایی طراحی و ساخت تجهیزات و مواد لوازم پزشکی ایمپلنت‌ها اورتزها و پروتزهای مناسب و سازگار با بدن موجود زنده‌ را به متخصصان می دهد.

5- طراحی سیستم محرکه خودرو:

هدف تربیت متخصصانی در زمینه‌‌های مختلف اجزاء خودرو برای طراحی خودروهایی با مصرف سوخت و آلودگی بهینه و راحتی و آسایش بیشتر سرنشین و عمر مناسب در کاربردهای مختلف خودروها می‌باشد.


6- طراحی سیستم های تعلیق ، ترمز و فرمان:

هدف تربیت متخصصانی در زمینه‌‌های مختلف اجزاء خودرو برای طراحی خودروهایی با مصرف سوخت و آلودگی بهینه و راحتی و آسایش بیشتر سرنشین و عمر مناسب در کاربردهای مختلف خودروها می‌باشد.
 
7- سازه بدنه خودرو:

هدف تربیت متخصصانی در زمینه‌‌های مختلف اجزاء خودرو برای طراحی خودروهایی با مصرف سوخت و آلودگی بهینه و راحتی و آسایش بیشتر سرنشین و عمر مناسب در کاربردهای مختلف خودروها می‌باشد.




8- هوا و فضا:

9- دریا:

هدف تربیت متخصصانی است که به طور تخصصی در ارتباط با کشتی و سازه‌های دریایی مثل اسکله‌ها و سکوهای نقتی متحرک مطالعه می‌کنند و طراحی بدنه، استحکام بدنه، سیستم‌های موتور گیربکس، پایداری کشتی در مقابل امواج جانبی کشتی و طراحی مربوط به ناوبری (مسیریابی کشتی) می‌پردازند.


10- سیستمهای انرژی و محیط زیست:

هدف تربیت متخصصانی برای طراحی سیستمهای بهینه مصرف سوخت بر اساس معیارهای اقتصادی می‌باشد. متخصصان این رشته با واحدهای مربوط به اقتصادی که می‌گذرانند بحث‌های مکانیکی مورد نیازی که فرا می‌گیرند به طراحی سیستمهای انرژی بر اساس بهینه مصرف انرژی و بهینه آلودگی محیط زیست می‌پردازند.


11- هسته ای:

هدف تربیت متخصصانی برای طراحی و استفاده از انرژی هسته‌ای است و به ۳ گرایش پرتوپزشکی، طراحی راکتور و چرخ سوخت تقسیم می‌شود که در گرایش راکتور به تکنولوژی تولید سوخت هسته‌ای بر اساس طراحی راکتور مناسب و دینامیک راکتور صورت می‌گیرد. درگرایش چرخه سوخت به فرآیندهای سوخت هسته‌ای از استخراج از معدن تا لحظه‌ای که به سوخت تبدیل می‌شود پرداخته می‌شود و در گرایش پرتوپزشکی به استفاده از انرژی هسته‌ای در کاربردهای پزشکی از جمله MRI و CT scan و … پرداخته می‌شود

گرایشهای دوره دکتری:


1- طراحی کاربردی
2- تبدیل انرژی
3- سیستمهای دریایی

4- رباتیک
5- خودرو
6- هسته ای
7- مکاترونیک
8- دینامیک سیستم ها


 

+ نوشته شده در  شنبه سوم بهمن 1388ساعت 12:32  توسط رضا طاهری  | 

اخبار

خبر ۱)    آیا مینیاتور خودرویی کاملا ایرانی است؟

 

طراحی بدنه توسط ایتالیا، ساخت موتور در آلمان، سیستم تعلیق و ترمز با همکاری کره، پلت فورم برگرفته از پراید و ریو، نام؛ خودرو صد درصد ایرانی.

مینیاتور نام دومین خودرو ملی کشورمان است که مهرداد بذرپاش مدیرعامل سایپا آن را خودرویی صددرصد ایرانی دانسته و در تبلیغاتی که از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده این خودرو را حاصل فعالیتی 14 ماهه در دولت نهم به مردم معرفی کرده است. اما آیا واقعاً چنین است؟

اواخر سال 79 بود که با جدی شدن ساخت خودرو ملی سمند، سایپا نیز به فکر افتاد تا چنین پروژه یی را در این شرکت تعریف کند. ایران خودرو نیز همزمان با سمند پروژه «پیکان جدید» را آغاز کرد.

مینیاتور خودرویی است که بنا بر وعده مدیرعامل سایپا با قیمتی زیر 10میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد. .آن چنان که سایپا اعلام کرده موتور انژکتوری این خودرو استاندارد یورو سه را داشته و برای اقشار متوسط و کم درآمد جامعه ساخته شده و تنها خودرویی است که می توان لقب ساخت ایران را به آن داد. این در حالی است که طراحی بدنه مینیاتور توسط گروهی از طراحان ایتالیایی صورت گرفته و موتور آن نیز به شرکت آلمانی FEV سفارش داده شده است. موتور این خودرو در واقع همان موتور پراید است که آلمانی ها حجم آن را افزایش داده اند تا به قدرتش افزوده شود. این موتور 1500 سی سی حجم دارد و قدرتی معادل 80 اسب بخار را ایجاد می کند.

 

 سیستم تعلیق و ترمز نیز با الهام از خودرو کره ای ریو ساخته شده و حتی نمونه سازی آن نیز در کره جنوبی صورت گرفته است. پلت فورم این خودرو نیز الهام گرفته از پراید و ریو است. به عبارت دیگر پلت فورم این خودرو (به هر آنچه از خودرو که دیده نمی شود پلت فورم می گویند.) همچون خودرو پژو آردی ارتقا داده شده است. این در حالی است که سایپا مدعی شده پلت فورم جدیدی ساخته و مینیاتور را روی آن سوار کرده است. اینجاست که معنی ارتقا را درک می کنیم. در واقع منظور سایپا از طراحی پلت فرم، ارتقای آن بوده که ان شا الله بعدا اصلاح خواهد شد!

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی استراتژیک سایپا درباره این خودرو می گوید: مینیاتور تنها خودرویی است که می توان لقب ساخت ایران را به آن داد. وی به سمند ایران خودرو کنایه زده و گفته سمند روی پلت فورم پژو 405 ساخته شده تا بدین صورت عنوان کند «ساخت ایران» شایسته خودرو ملی سمند نیست. آیا این گفته از سر ترس از برکناری نیست؟!!

 

 از طرفی منوچهر منطقی مدیرعامل ایران خودرو نیز از رونمایی خودرو X12 با قیمت 10 میلیون تومان از دهه فجر خبر داده اما از جزئیات آن چیزی نگفته است. X12 همان پیکان جدید است که ایران خودرو پس از سال ها همچون سایپا پرونده خاک خورده آن را به جریان انداخته است.

اقدام مدیر عامل ایران خودرو در فاش نکردن پروژه X12 کاملا منطقی و حرفه ای است. مسلما وقتی قرار است خودرویی 18ماه بعد به تولید برسد از رونمایی زودهنگام فیس لیفت آن نمی توان به عنوان اقدامی حرفه یی یاد کرد. کاری که مدیر عامل متخصص و قبل از آن متعهد سایپا انجام داد!

یادآور می شود:

مینیاتور که سایپا از آن به عنوان خودرو صد درصد ایرانی یاد کرده در واقع همان پرایدی است که فورد در سال 1988 پلت فورمش را به کیا موتورز کره داد تا این شرکت چند سال بعد آن را در اختیار سایپا قرار دهد. مینیاتور در واقع همان میراث فورد امریکا است.

 خبر ۲)

 

 

+ نوشته شده در  شنبه سوم بهمن 1388ساعت 12:32  توسط رضا طاهری  | 

بزرگان ایران در جهان

 

افتخار مهندسي ايران پروفسور لطفي زاده استاد دانشگاه آمريكا پدر منطق فازي ، کامپيوتر هوشمند و بنيانگذار انقلاب سوم کامپيوتر در جهان

 

اميد كردستاني معاون ارشد سايت گوگل

فرزاد ناظم مدير فني سايت ياهو

 

محسن معظمي معاون گروه تجارت الكترونيك سيسكو

 

پيير اميديار موسس و رئيس شركتebay

 

بهرام مهذبي مدير شرکت ماکروسافت در دوبي

 

محمد دستباز رئيس مرکز مولتي مديا در انگليس

 

فيروز نادري مدير برنامه اجرايي سياره مريخ در ايستگاه فضايي ناسا

 

حميد برنجي عضو پژوهشگران ايستگاه فضايي ناسا

 

قاسم اسرار عضو هيئت مديره ايستگاه فضايي ناسا

 

كاظم اميدوار پژوهشگر در ايستگاه فضايي ناسا

محمد جمشيدي مدير كنترل تكنيك ايستگاه فضايي ناسا

رضا غفاريان مهندس لابراتوار نيرو محركه جت ايستگاه فضايي ناسا

مري عجابت مدير موسسه تحقيقاتيZhone Technologies Inc.

 

شيرين عبادي برنده جايزه نوبل 2003

بيژن پاكزاد بزگترين سازنده عطر و طراح لباس جهان

 

افشين محبي مدير موسسه ارتباطات بين المللي qwest

 

پروفسور علي جوان دارنده جايزه جهاني آلبرت انيشتن

 

پروفسور ابوالحسن آستانه اصل استاد دانشگاه در آمريكا

 

پروفسور سعيد ايراندوست رئيس دانشگاه در سوئد

 

پروفسور محمد اسد زاده استاد دانشگاه در سوئد

 

پروفسور حسين كاظمي استاد دانشگاه در آمريكا

 

فرهاد سعيدي طراح بزرگترين برنامه رياضي كامپيوتريFEMLAB در سوئد

 

پروفسور كامران وفا رياضيدان و فيزيكدان در آمريكا

 

پروفسور محمد قنبري استاد دانشگاه انگليس در رشته مخابرات

 

حسين اسلامبلچي رئيس شركت  AT&T  

 

پروفسور سروش سروشيان استاد دانشگاه آمريكا

شهرام بلوري مدير اجرايي شبكه نورتل در كانادا

 

پروفسور محمد جمشيدي مدير برنامه هاي داخلي ايستگاه فضايي ناسا

پروفسور بهرام جلالي استاد دانشگاه آمريكا

 

پروفسور نادر جليلي استاد دانشگاه در آمريكا 

پروفسور رضا لنگري استاد دانشگاه در آمريكا

 

كامران الهييان بنيانگذار برنامه مدرسه آنلاين و رئيس شرکتCentillium

نادر مدانلو رئيس اولين شركت خصوصي پرتاپ ماهواره در آمريكا

پروفسور حسين حسيني استاد دانشگاه لووا

پروفسور كوروش اصغري استاد دانشگاه در آمريكا

 

پروفسور رضا اصغري حقوقدان محقق روابط ايران و آلمان

  

پروفسور اصغر رستگار استاد دانشگاه در آمريكا

 

محمد واقعي رئيس شركت طراح ساختمان در آمريكا 

پروفسور سهراب روحاني استاد دانشگاه در كانادا

پروفسور بهزاد رضوي استاد دانشگاه در آمريكا

پروفسور علي حاج ميري استاد دانشگاه در آمريكا

 

پروفسور شهريار ميرعباسي استاد دانشگاه در كانادا

 

پروفسور يحيي فتحي استاد دانشگاه در آمريكا

 

پروفسور بابك جوان معاون بيمارستان AKH در اتريش

 

پروفسور لاري ارجمند استاد دانشگاه در آمريكا

 

حامد شهبازي رئيس هيت مديره شركت infotouch در آمريكا

 

آزاده تبازاده دانشمند ارشد فيزيک ايستگاه فضايي ناسا

  

پروفسور احسان يارشاطر استاد دانشگاه در آمريکا

 

پروفسور حميد دباچي استاد دانشگاه در آمريکا

 

پروفسور علي اکبر مهدي استاد دانشگاه در اهيو

 

پروفسور محمود زارع پور استاد دانشگاه در کانادا

 

پروفسور پرويز معين رئيس موسسه مرکزي تحقيقاتي دانشگاه ناسا در آمريکا

 

شايگان خردپير رئيس شرکت verzion در آمريکا

 

پروفسور دارا انتخابي استاد دانشگاه در آمريکا

 

پروفسور حسن صفوي رئيس دانشگاه در آمريکا

 

پروفسور مجيد صراف زاده استاد دانشگاه در آمريکا

 

پروفسور برزين مباشر استاد دانشگاه در آمريکا

 

حميد عظيمي عضو ارشد شرکت intel در آمريکا

 

 پروفسور قاسم آزدشت رئيس شرکت

 

پروفسور ناصر اشکريز استاد دانشگاه در کانادا

 

پروفسور رضا ابهري رئيس موسسه تحقيقي انرژي  در سوئيس

 

پروفسور فريد گل نراقي استاد دانشگاه در کانادا

 

پروفسور مسعود صنايعي استاد دانشگاه در آمريکا

 

پروفسور علي ارسنجاني طراح نرم افزار در شرکت IBM

 

پروفسور شروين عرفاني استاد الکترونيک دانشگاه در کانادا

پروفسور منوچهر عبادي رئيس موسسه تحقيقاتي اعصاب در کلمبيا

 

پروفسور امير اميني مدير لابراتوار در دانشگاه آمريکا

 

پروفسور امير ميرميران استاد دانشگاه در آمريکا

 

پروفسور مجيد تهرانيان استاد ارتباطات بين الملل در دانشگاه  آمريکا

 

پروفسور مهرداد سئيف رئيس دانشگاه در کانادا

 

پروفسور مهران کاردار فيزيکدان موسسه تحقيقاتي ماساچوست

 

پروفسور فرشاد رفيعي عضو هيئت مديره دانشگاه در آمريکا

 

پروفسور لطف الله شفاعي استاد دانشگاه در کانادا

 

پروفسور يحيي رحمت سميعي استاد دانشگاه در آمريکا

 

فرامرز نعيم استاد پزشکي دانشگاه در آمريکا

 

پروفسور مسعود پدرام استاد دانشگاه در آمريکا

 

پروفسور حسن رستگار استاد دانشگاه و جراح قلب بيمارستان در آمريکا

 

اسد پناه استاد دانشگاه و رئيس  NAAS

 

پروفسور بهنام تبريزي استاد دانشگاه در آمريکا

 

پروفسور حسين حاج حريري استاد دانشگاه در آمريکا

 

پروفسور بهمن ميرشب رئيس دانشکده در آمريکا

 

پروفسور مسعود کاوياني استاد دانشگاه در آمريکا

 

پروفسور مسعود بازرگان لاري عضو هيئت علميه دانشگاه در آمريکا

 

پروفسور آريا امير بهمن استاد دانشگاه در آمريکا

 

پروفسور هاشم پسران استاد دانشگاه در انگليس

 

پروفسور نادر واديه استاد دانشگاه در آمريکا

 

کامران سيستان زاده رئيس شبکه yipes

 

راي ايراني رئيس شرکت OXY

علي مشيري رئيس شرکت  Chevrontexaco

 

پروفسور هاشم دژبخت استاد دانشگاه در آمريکا

 

پروفسور زين العابدين نبوي استاد دانشگاه در آمريکا

 

پروفسور روزبه ايزدي زمان آبادي استاد دانشگاه در دانمارک

 

 

نويد خوانساري رئيس سومين بزرگترين شرکت توليد کننده بازي رايانه در دنيا

 

 

فريدون حمد الله پور معاون رئيس دانشگاه در آمريکا

 

پروفسور فريدون آفاق رئيس دانشگاه در آمريکا

 

پروفسور هوشنگ اسفنديار چهابي استاد دانشگاه در آمريکا

 

بهزاد رنجبران استاد موسيقي دانشگاه در آمريکا

 

پروفسور تقي ثقفي نژاد استاد دانشگاه تجارت بين الممل در آمريکا

 

پروفسور خسرو فاطمي رئيس دانشگاه در آمريکا

 

پروفسور نارايمان فروردين رئيس دانشکده در آمريکا

 

پروفسور مصطفي کاوه عضو هيئت مديره دانشگاه در آمريکا

 

پروفسور مجيد سميعي رئيس موسسه بين المللي عصب شناسي در آلمان

 

 

منبع : www.schoolnet.ir

+ نوشته شده در  پنجشنبه یکم بهمن 1388ساعت 12:47  توسط رضا طاهری  | 

چارت درسی

"هوالحق"

"جدول دروس دوره کارشناسی رشته مهندسی مکانیک-طراحی جامدات"

کد

دروس عمومی

پیشنیاز

واحدنظری

واحدعملی

۱

اندیشه اسلامی ۱

--

۲

--

۲

اندیشه اسلامی ۲

۱

۲

--

۳

آیین زندگی

--

۲

--

۴

انقلاب اسلامی ایران

--

۲

--

۵

تاریخ تحلیلی صدر اسلام

--

۲

--

۶

تفسیر موضوعی قرآن

--

۲

--

۷

فارسی

--

۳

--

۸

زبان عمومی

--

۳

--

۹

تربیت بدنی ۱

--

--

۱

۱۰

تربیت بدنی ۲

۹

--

۱

کد

دروس پایه

پیشنیاز

واحد نظری

واحد عملی

۰۱

ریاضی ۱

--

۳

--

۰۲

ریاضی ۲

۰۱

۳

--

۰۳

معادلات دیفرانسیل

۰۱

۳

--

۰۶

برنامه سازی کامپیوتر

۰۱

۳

--

۰۷

محاسبات عددی

۰۶

۳

--

۱۰

فیزیک ۱

همز.با۰۱

۳

--

۱۱

فیزیک ۲

۱۰وهمز.۰۲

۳

--

۱-۱۰

آز-فیزیک ۱

همز.با۱۰

--

۱

۱-۱۱

آز-فیزیک ۲

۱۱یاهمز.

--

۱

۱۳

شیمی عمومی

--

۳

--

کد

دروس اصلی

پیشنیاز

واحدنظری

واحدعملی

۲۱

ریاضی مهندسی

۰۲و۰۳

۳

--

۲۳

مبانی مهندسی برق ۱

۱۱

۳

--

۲۴

مبانی مهندسی برق ۲

۲۳

۳

--

۱-۲۴

آز-مبانی مهندسی برق

۲۴ یا همز.

--

۱

۲۸

نقشه کشی صنعتی ۱

--

۱

۱

۳۱

استاتیک

۱۰و۰۱

۳

--

۳۲

دینامیک

۳۱

۴

--

۳۳

مقاومت مصالح ۱

۳۱

۳

--

۳۷

علم مواد

۱۳

۳

--

۴۱

ترمودینامیک ۱

۰۳ و ۰۱

۳

--

۴۲

ترمودینامیک ۲

۴۳و۴۱

۳

--

۱-۴۲

آز-ترمودینامیک

۴۲ یا همز.

--

۱

۴۳

مکانیک سیالات ۱   

۳۲ و ۰۳

۳

--

۴۴

مکانیک سیالات ۲

۴۳

۳

--

۱-۴۴

آز-مکانیک سیالات

۴۴ یا همز.

--

۱

۴۵

طراحی اجزا ۱

۳۳و۳۲

۳

--

۴۶

طراحی اجزا ۲

۴۵

۳

--

۴۷

مقاومت مصالح ۲     

۳۳

۲

--

۱-۴۷

آز-مقاومت مصالح

۴۷ یا همز.

 

۱

۴۸

انتقال حرارت ۱

۴۲و۴۴یاهمز

۳

--

۴۹

دینامیک ماشین

۳۲

۳

--

۵۱

ارتعاشات مکانیکی

۲۱ و ۳۲

۳

--

۱-۴۹

آز-دینامیک و ارتعاشات

۴۹ و ۵۱

--

۱

۵۲

کنترل اتوماتیک

۵۱

۳

--

کد

دروس تخصصی انتخابی

پیشنیاز

واحدنظری

واحدعملی

۵۲

روش های تولیدوکارگاه

۳۷

۲

۱

۶۱

زبان تخصصی

از سال سوم

۲

--

۷۳

طراحی مکانیزم

۴۹

۳

--

۷۹

یاتاقان وروغنکاری

۴۴

۲

--

۶۷

مقاومت مصالح ۳

۴۷

۳

--

۸۱

روش های طراحی مهندسی

۴۶ یا همز.

۲

--

۵۹

طراحی ماشین های ابزار و تولید

۴۶ و ۷۳

۳

--

۷۱

شناخت فلزات صنعتی

۳۷

۲

--

۸۷

طراحی بدنه وشاسی خودرو

۴۵ و۵۱

۳

--

۸۳

طراحی ماشین به کمک کامپیوتر

۰۷ و۴۶

۳

--

۸۵

مکانیک مواد مرکب

۷۵ یا همز.

۳

--

۹۴

مدیریت واقتصاد مهندسی

۱۰۰واحد به بالا

۲

--

۵۴

سیستم های اندازه گیری

۵۳

۲

--

۲۹

نقشه کشی صنعتی ۲

۲۸

۱

۱

کد

پروژه تخصصی،کارآموزی وکارگاه

پیشنیاز

واحدعملی

واحدنظری

۹۱

پروژه تخصصی

بعد از سال سوم

۳

--

۹۳

کارگاه جوشکاری و ورقکاری

 

--

۱

۹۶

کارگاه اتوماتیک

از سال سوم

--

۱

۹۵

کارگاه ماشین ابزار وابزار سازی

از سال دوم

--

۱

۱-۹۲

کارآموزی ۱ (یک ماه)

پس از۷۰ واحد

--

۱

۲-۹۲

کارآموزی ۲ (یک ماه)

پس از۷۰ واحد

--

۱

کد

دروس اختیاری

پیشنیاز

واحدنظری

واحدعملی

۶۶

موتورهای احتراق داخلی

۴۲

۳

--

۷۷

طراحی ماشین های دوار

۴۲و۴۵و۴۹

۳

--

۶۹

پلاستیسیته عملی وتغییر شکل فلزات

۵۲

۳

--

۸۸

طراحی موتورهای احتراق داخلی

۴۵و۴۹و۶۶

۳

--

۱-۶۶

آز-ماشین های حرارتی

۶۶ یا همز.

--

۱

۱-۴۸

آز-انتقال حرارت

۴۸ یا همز.

--

۱

۱-۱۳

آز-شیمی عمومی

۱۳ یا همز.

--

۱

۱-۳۷

آز-علم مواد

۳۷

--

۱

۱-۵۱

آز-کنترل اتوماتیک

۵۱

--

۱

۷۵

طراحی ماشین های سنگین

--

۳

--

۹۷

کارگاه ریخته گری

--

--

۱

عمومی

۲۰ واحد

پایه

۲۵ واحد

اصلی

۶۱ واحد

تخصصی انتخابی

۲۱ واحد

اختیاری

۵  واحد

پروژه تخصصی،کارآموزی،کارگاه

۸ واحد

جمع کل واحد ها

۱۴۰ واحد

+ نوشته شده در  پنجشنبه یکم بهمن 1388ساعت 12:30  توسط رضا طاهری  | 

معرفي مهندسان مكانيك ايراني برجسته در عصر حاضر:

سرزمين پهناور ما از ديرباز تمدن‌هاي پيشرو در حوزه علم و دانش جهان بوده است. كهن تمدني كه در هر مقطع از زمان، در دامان خود دانشمندان بزرگي را پرورش داده و آنان را به مرز موفقيت رسانيده است. بي‌شك مهندسي و حرفه صنعت در اين ميان از اعتبار خاصي برخوردار بوده به نحوي كه محصول و نتيجه عملي اين حرفه به وضوح در آثار و بقاياي روزگار گذشته ايران زمين مشهود است، آثاري چون تخت جمشيد، چغازنبيل و يا كاخ كسري پيش از ورود فرهنگ اسلام به كشور و يا آثاري چون منارجنبان، قلعه الموت و يا رصد‌خانه‌هايي چوه رد‌خانه‌هايي چون رصدخانه مراغه و ياري پس از ورود دين اسلام به ايران جملگي بر حضور دانش مهندسي در زندگي روزمره آن زمان دلالت دارد. چه بسا كه ساخت ستونها و ايوانهاي تخت جمشيد و يا طاقهاي كاخ كسري بدون انجام محاسبات رياضي و پيش‌بيني‌هاي هندسي امكان‌پذير نبوده است.

از طرفي به دليل موقعيت جغرافيايي و منطقه‌اي و قرار گرفتن در مسير جاده ابريشم، دانش ايراني نيز به همراه كاروانها به مشرقين و مغربين انتقال يافته و در رشد و شكوفايي دانش و صنعت همسايگانش نقشي بسزا ايفا كرده است. حضور نظريات دانشمندان ايراني در كتب عربي و حتي اروپايي، خود گواهي معتبر بر اين ادعا است و يا حتي يافته شدن الفاظ و لغات فارسي در كتب فني شاهد ديگري است بر اين نظريه. چنانچه در كتاب "الجامع‌ بين‌العلم و العمل النافع في صناعه الحيل" نوشته ابي‌العزبن اسمعيل الجزري كه از جمله كتابهاي معتبر عربي در زمينه علم مكانيك است، مي‌توان تعداد قابل توجهي واژه و اصطلاح فني فارسي يافت كه نشان‌دهنده تاثير عميق ايرانيان در تكنولوژي جهان اسلام در سده‌هاي مياني است. متأسفانه مجموعه مدوني از سرگذشت و فعاليت‌هاي مهندسان ايراني در مقاطع مختلف تاريخ وجود ندارد. شايد يكي از دلايل اين امر را بتوان به تغيير و تحولات اجتماعي و سياسي كشور در زمانهاي گذشته نسبت داد كه در طي آن بسياري از كتابها، زندگينامه‌ها، سرگذشت‌ها و آثار بزرگان در طي جنگها سوخته و نابوده شده است.

اما در اين ميان براساس كتب و رسائل باقيمانده، شايد بتوان احمد بن موسي بن شاكر خراساني را اولين مهندس مكانيك ايران معرفي نمود. سه برادر بنوموسي از شخصيت‌هاي مهم علمي و سياسي قرن سوم هجري (نهم ميلادي) بوده‌اند كه در بغداد زندگي مي‌كرده و بدون شك درگشايش دروازه‌هاي علم و صنعت در آن زمان ايفاگر نقشي مهم و كارساز بوده‌اند. از اين سه برادر بيست كتاب و رساله كه به صورت انفرادي و يا مشتركاً به رشته تحرير درآمده به جاي مانده است كه از مهم‌ترين آنها كتاب "الحيل" و يا ابتكارات خارق‌العاده مكانيكي نوشته احمدبن موسي بن شاكر خراساني است. از آنجايي كه معرفي برجستگان مهندسي ايران در قرون گذشته خود پژوهشي است مستلزم زمان و امكانات خاص، اين در حال حاضر از عهده اين مجله خارج مي‌باشد، لذا بر آن شديم كه هر چند كوتاه به معرفي دانشمندان مهندسي مكانيك ايراني در عصر حاضر بپردازيم و پس از مشاوره و رايزنيهاي فراوان، عضويت fellow در انجمن مهندسان مكانيك آمريكا را معياري موثق و معتبر در اين زمينه يافتيم.

در اين راستا پس از تحقيق و تفحص در منابع مختلف متوجه شديم كه از ميان حدود 2600 نفر عضو follow اين انجمن، 57 نفر مليت ايراني دارند كه در اقصي نقاط دنيا به تحقيق و پژوهش مشغولند. اسامي اين 57 نفر به اين ترتيب معرفي خواهند شد عبارتند از آقايان:

پروفسور رضا ابهري

پروفسور گودرز احمدي

پروفسور مهدي احمديان

پروفسور محمدرضا اسلامي

پروفسور ابراهيم اسماعيل زاده

پروفسور فريد اميروشه

پروفسور محمد اوحدي

پروفسور شاپور آزرم

پروفسور پرويز پايور

پروفسور حميد تراب

پروفسور محمد اسماعيل تسليم

پروفسور محسن شاهين‌پور

پروفسور رحمت‌الله شورشي

پروفسور علي صادق

پروفسور محمد صميمي

پروفسور مرتضي غريب

پروفسور سعيد فرخي

پروفسور امير فقري

پروفسور محمد فقري

پروفسور افشين قاجار

پروفسور كاظم كازرونيان

پروفسور مسعود كاوياني

 پروفسور مجيد كيهاني

پروفسور فرامرز گرداني نژاد

پروفسور محمد (حميد) متقالچي

پروفسور محمد محيط‌پور

مهندس كامران مختاريان

پروفسور جواد مستقيمي

پروفسور علي مقداري

پروفسور سيامك نعمت ناصر

پروفسور محمد نراقي

پروفسور مرتضي مهر‌آبادي

پروفسور ري تقوي

پروفسور محمد جمشيدي

پروفسور سعيد جهانمير

پروفسور حميد جوهري

پروفسور حميد حميدزاده

پروفسور كوروش دانائي

پروفسور ارسلان رزني

پروفسور علي رستمي

پروفسور بهرام رواني

پروفسور جهانگير رستگار

پروفسور فرخ ساساني

پروفسور جمال سيد يعقوبي

پروفسور محمد نوري

پروفسور كامبيز وفايي

+ نوشته شده در  پنجشنبه یکم بهمن 1388ساعت 12:18  توسط رضا طاهری  | 

مقاله

مقاله ها

هوش مصنوعی
روبات ها
روباتیک
توربین بادی
توربین گازی

انرژی باد و امواج

چرخ دنده ها

مجموعه خورشیدی
توربین باد
سرعت سنج
پیل سوختی
سوخت و احتراق
گیربکس
اصول کار گیربکس
عملکرد تعویض دنده
یاتاقان هوایی

+ نوشته شده در  پنجشنبه یکم بهمن 1388ساعت 11:7  توسط رضا طاهری  |